Conform de wetgeving bescherming van persoonsgegevens bieden wij jou ons Privacy & Cookie beleid aan. Dit beleid geldt voor alle services die wij als bedrijf verlenen.

OK

WMO en huishoudelijke hulp aanvragen

Vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) kunt u huishoudelijke hulp vergoed krijgen. de WMO wordt geregeld vanuit de gemeente. Hier doet u dan ook uw aanvraag.

Hulp bij het huishouden

Kunt u wel wat hulp bij het huishouden gebruiken? Iemand die voor u stofzuigt, afstoft waar dit voor u niet mogelijk is en de badkamer schoonmaakt, omdat het niet meer lukt? Wij zoeken graag samen naar een oplossing.

Hoe vraag ik huishoudelijke hulp aan

Suver Thús werkt voor diverse gemeentes en per gemeente kan de aanvraag verschillen. Om deze reden willen we graag weten in welke gemeente u woont.

Stap 1: Aanvraag huishoudelijk hulp bij Suver Thus

Wmo vraagt u aan bij de gemeente. Klik hieronder op de betreffende gemeente en volg de instructies voor uw Wmo-aanvraag:

Huishoudelijke hulp aanvragen in gemeente De Fryske Marren

Huishoudelijke hulp aanvragen in gemeente Waadhoeke

 

Stap 2: Een gesprek met een wijkteam

Niet lang na uw aanvraag neemt de gemeente contact op voor een afspraak met een medewerker van het gebiedsteam, ook wel wijkteam genoemd. Deze afspraak kan bij u thuis plaatsvinden, maar ook op het kantoor van het gebiedsteam. Heeft u een mantelzorger, dan wordt deze meestal ook uitgenodigd voor het gesprek. Samen bespreken jullie uw situatie en de mogelijke oplossingen.

Stap 3: U krijgt wel of geen beschikking

Dan hoort u of uw Wmo-aanvraag voor huishoudelijke hulp wordt goedgekeurd of afgekeurd. Is uw aanvraag geaccepteerd, dan ontvangt u een beschikking en kunt u aangeven huishoudelijke hulp te willen ontvangen van Suver Thús.

Let u op:
In de gemeenten Súdwest Fryslân en Waadhoeke ontvangt u een beschikking waarin staat op hoeveel uur thuishulp u per week recht heeft. In de gemeente De Fryske Marren krijgt u een beschikking waarin geen uren genoemd staan. In dat geval gaan wij met u in gesprek over wat er precies nodig is en hoeveel uur hulp daarbij hoort.

Stap 4: Intakegesprek met Suver Thús

Als duidelijk is hoeveel uur thuishulp u kunt krijgen, dan komt een medewerker van ons langs om nader kennis met u te maken en uitleg te geven. Samen bespreekt u welke huishoudelijke taken het belangrijkst zijn en welke extra zijn. Die extra taken kan de thuishulp oppakken als er tijd over is. Onze medewerker stelt n.a.v. het gesprek en de situatie bij u thuis een gedegen werkplan op. Met dit werkplan weet uw toekomstige hulp wat er bij u moet gebeuren.

Stap 5: Onze thuishulp gaat van start!

Wilt u huishoudelijke hulp aanvragen? Dat kan via het contactformulier. Hierop geeft u aan welke problemen er zijn in de woning of in het dagelijkse leven. Een medewerker van Suver Thús neemt dan binnen 5 werkdagen contact met u op. Indien er een huisbezoek nodig is zal hij of zij gelijk een afspraak. Het huisbezoek vind bij u thuis plaats. U bespreekt samen uw leefsituatie en welke mogelijkheden er zijn voor hulp.

Heeft u een mantelzorger of iemand die u veel helpt bij de dagelijkse zaken? Nodig diegene ook uit voor het huisbezoek.

Als alles geregeld is, gaan we voor u aan de slag. De definitieve aanvraag dienen wij in bij de gemeente en binnen uiterlijk 8 weken weten we dan of we hulp bij u kunnen inzetten. Is er advies nodig van een ander bedrijf? Dan duurt het soms wat langer. Hierover zullen we u dan uiteraard informeren.

Kosten

Wij rekenen geen kosten voor het intakegesprek. Wel rekent de overheid een eigen bijdrage, ook wel abonnementsbijdrage voor de hulp bij de huishouding. Voor 2021 geldt een maximale eigen bijdrage van € 19 per maand. Deze bijdrage brengen wij niet in rekening, dit wordt gedaan door het Centraal Administratiekantoor (CAK) Voor vragen over deze eigen bijdrage kunt u terecht bij het CAK, op hun site vind u meer informatie CAK – Ondersteuning vanuit de Wmo (hetcak.nl)